Blogartikel

10 ondernemersvragen aan Jens Mortier. Genuanceerd, maar vastberaden.

Gepubliceerd op
26 Oct 2023

Auteur
Charlotte Portael

Topic
EmpowermentImpactfulnessPeople-Centricity

Als je Jens vraagt om te kiezen tussen ‘doen’ en ‘delegeren’ antwoordt hij vastberaden ‘vertrouwen geven’. Die diplomatie en klare kijk zijn de rode draad doorheen zijn professionele carrière en worden weerspiegeld in heldere, genuanceerde antwoorden. 10 ondernemersvragen, méér dan 10 antwoorden.


1. Ben je altijd al ondernemend geweest? Vertel!

“Op die vraag is het antwoord volmondig ja! Ik ben mijn eerste bedrijfje gestart toen ik van de schoolbanken kwam. Ik was amper 18 jaar. Zo’n 1 à 2 jaar later ben ik bij Cronos terechtgekomen en heb ik binnen de groep heel wat gedaan. Opnieuw een jaar later werd mijn eerste échte initiatief geboren, in de vorm van een start-up. Sinds 2019 mag ik mezelf trotse partner binnen het Bewire ecosysteem noemen, bij The Value Hub, samen met Luca Filippone.”

Jens Mortier

2. Bij Bewire spreken we over mensgerichte ideeën, die communitydriven zijn.

Wat versta jij daaronder?

“Mensgericht betekent voor mij dat mensen het begin- en eindpunt van onze organisatie zijn. Onze mensen helpen om zich te ontwikkelen en de beste versie van zichzelf te worden is dan ook de core business.

Daarnaast stel ik me continu de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat ondernemers – naast goede ondernemers – ook goede leiders of coaches worden. Ondernemerschap is een vak apart, niet zomaar een opstapje naar leiderschap. Mensen ondersteunen om zich dat ‘vak’ eigen te maken is dan ook mijn ambitie, en laat daar nu ook net de focus van Bewire liggen. De manier waarop? Allesbehalve directief.”

3. Hoe is jouw businessidee tot stand gekomen?

Via via, want zo gaan de dingen, toch?

“Ondernemen is testen, leren en bijsturen (of hoe we dat officieel noemen ‘measure, analyze & improve’). Eerst was er Shape & Shift, door heel wat bijsturen is dat The Value Hub geworden. Omzwervingen zijn nodig om ideeën tot stand te brengen, daar ben ik van overtuigd.”


En hoe is jouw onderneming nu deel van het ‘people-centric’ verhaal?

“Ik denk in 2 stappen, of onderdelen, what’s in a name. In een eerste stap willen we mensen zelf coach maken om op hun beurt anderen te coachen. In die filosofie hebben we een team opgericht binnen The Value Hub. In een volgende stap is het de kunst om ervoor te zorgen dat die ‘coachende mentaliteit’ bij iedereen aanwezig is. Dat bereik je deels door opleidingen, maar ook – en misschien vooral – door er intern veel aandacht aan te besteden.”

4. Wat versta jij onder leiderschap?

Doorheen de jaren is mijn kijk op leiderschap veranderd, en heeft de ‘term’ voor mij een rijkere betekenis gekregen.

“In eerste instantie zag ik een leider als een visionair, met als doel mensen te enthousiasmeren om in een bepaald verhaal te geloven en er mee aan te werken. Later is dat begrip ruimer geworden, en zie ik het ook als het ondersteunen van mensen om het beste uit zichzelf te halen. Ik vind het bijvoorbeeld zinvoller om te focussen op de sterktes van mensen, en die te vergroten of uit te diepen, dan steeds naar de ‘zwakkere punten’ te kijken en die te willen aanpakken. Ook dat idee van leiderschap is verder geëvolueerd, en nu ben ik op het punt dat ik – als leider – een omgeving wil creëren waarin anderen optimaal hun ding kunnen doen.

De essentie van mijn visie op leiderschap is nog steeds hetzelfde, alleen gaat het nu verder dan in het begin van mijn carrière.”

5. Wat was jouw oorspronkelijke doel met je idee of onderneming? Heb je dat bereikt? Of heb je dat bijgestuurd?

“Een onderneming is zoals een huis, het is nooit af. De grote doelen proberen we te definiëren, zodat we als team steeds ‘onderweg’ zijn naar iets. Doelen geven – in mijn ogen – richting aan, maar zijn geen eindpunt. Je kan steeds je koers veranderen, in functie van je doelen.”

Als doelen wel bereikt zijn, vind ik ze eigenlijk niet geslaagd.

6. Waar zie je jezelf, je community en je onderneming over 5 jaar? En over 50 jaar?

“Zoals ik al zei, zijn doelen voor mij geen eindpunt. Daarom hoop ik dat we niet écht zijn geraakt waar we nu naartoe willen, hoe gek dat ook klinkt. Dat wil niet zeggen dat ik niet ambitieus ben, integendeel. Zeker wat onze naamsbekendheid en waarde, zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers, betreft, heb ik een beeld voor ogen. Ik wil een soort ‘FOMO’-gevoel creëren met The Value Hub; een gevoel van ‘daar wil ik deel van zijn, of daar wil ik mee samenwerken’.

Maar vraag me niet waar ik binnen 50 jaar wil staan. Ik probeer steeds in opties te denken.”

7. Je werd zelf ondernemer bij Bewire, een veilige en ondersteunende omgeving. Welke voordelen heeft/had dat voor jou?

“Het recht om koppig te zijn! Ik bedoel daarmee dat een veilige omgeving je de kans geeft om eigenzinnig te zijn en daarvoor te kunnen gaan. Dat is écht een meerwaarde en leidt (meestal) tot vernieuwing.”

ondernemersvragen aan Jens Mortier - Jens aan het werk

8. Vind je dat jouw onderneming maatschappelijke impact heeft buiten je team of bedrijf? Hoe belangrijk vind je dat?

“Ik vind zeker dat we met The Value Hub een maatschappelijke impact hebben, of daar toch op inzetten, maar ik denk dat er nog veel meer mogelijk is. Zo zijn we betrokken bij projecten van een paar hogescholen. Dat is haalbaar én dat vinden we belangrijk. Zelf geef ik sinds kort ook les, met heel veel passie en plezier.”

Het is jammer dat mensen met veel ervaring vaak wegblijven op plekken met jong talent. Er is zoveel mogelijk als je kansen creëert.

9. Hoe keek je initieel naar ondernemerschap en hoe kijk je er nu naar? Is je visie veranderd?

“Dat hangt grotendeels samen met mijn visie op leiderschap. Vroeger zag ik mezelf meer als een ondernemer (lees: visionair en opportunistisch), nu eerder als een leider.”

10. Dilemma’s

  • Doen of delegeren? Vertrouwen geven.
  • Brainstorms of ingevingen? Brainstorms.
  • Ochtend of avond? Beide, laat de middag maar achterwege.
  • Teamwork of zelfstandig? Teamwork.
  • Coach of manager? Coach.
  • Leiderschap: aangeboren of aangeleerd? Aangeleerd.

Inzichten

Ontdek andere blogartikels

Relevante ondernemersverhalen

Getriggerd door deze blog? Check dan zeker onderstaande getuigenissen en verhalen van de ondernemers in kwestie!

Portret van Dieter

Dieter Van Hoof

"Wie de ambitie heeft om zijn carrière naar een hoger punt te tillen en hier ook voor de volle 100% voor wil gaan, krijgt de kans om dat te doen, in een veilige omgeving."
Lees getuigenis
Portret van Jan

Jan Van Reeth

"Bewire is de omgeving waar het ware potentieel van mensen tot uiting komt."
Lees getuigenis
Portret van Roeland

Roeland De Smedt

"Bewire, dat is elkaar ondersteunen en samen de successen vieren.”
Lees getuigenis
portret van Luca

Luca Filippone

"It doesn’t feel like a job, it’s a way of life!"
Lees getuigenis