Blogartikel

De kracht van ‘de 5 W’s’, in theorie en in de praktijk.

Gepubliceerd op
21 Sep 2023

Auteur
Charlotte Portael

Topic
ExcellenceImpactfulness

“Keep asking why!” En vraag dan ook ineens naar ‘Wie? Wat? Waar? en Wanneer?’. Je kan immers heel wat zaken (lees: bijna alles) herleiden tot die 5 vragen, beter bekend als ‘de 5 W’s’. Wat ze inhouden, wie ze wanneer (en waar) bedacht heeft en waarom ze er zijn? Dat lees je hier!

It’s a ‘W’ of life.

De 5 W's

Journalist of ondernemer, designer of tekstschrijver, leerkracht of ambtenaar. In zowat elke situatie, elk beroep of elk probleem kan je de 5 W’s gebruiken om tot de essentie van de zaak te komen.

Een belangrijk voordeel bij deze vragen is dat er geen ‘ja’ of ‘nee’ mogelijk zijn als antwoord. Het gaat dieper dan dat, zonder daarom te veel in detail te moeten treden. Voeg je een extra vraag, de ‘Hoe?’ toe, dan ben je écht volledig.

De 5 W’s van de 5 W’s

  • Wat? De 5 W’s staan voor 5 essentiële vragen die de kern van de zaak samenvatten en worden ingeleid door een vraagwoord met de letter ‘W’.
  • Wie? Aristoteles.
  • Wanneer? In de 4de eeuw voor Christus.
  • Waar? Het oude Griekenland.
  • Waarom? Om de essentie van de zaak te vatten.

De theorie

Wie?

De eerste vraag, ‘Wie?’ kan je opsplitsen in 2, as you like.

Door wie? Wie neemt de lead over deze zaak? Dat kan gaan van de journalist die het artikel schrijft tot de manager die een nieuw team samenstelt.

Voor wie? In dit geval breng je de doelgroep in kaart. Welke (groepen) mensen zouden zich aangesproken moeten voelen door deze tekst, dit initiatief of dit product?

Indien gewenst, kan je hier nog ‘over wie‘ aan toevoegen, al zal dat topic vaak gecoverd worden bij de ‘Wat?’-vraag.

Wat?

Intuïtief hoort deze vraag misschien de eerste in de rij te zijn. De reden waarom we eerst de ‘wie’-vraag stellen, is eenvoudig. Het antwoord op de vraag ‘Wat houdt het idee in?’ is vaak erg afhankelijk van je doelgroep.

Als antwoord op deze vraag formuleer je heel concreet wat het idee is, waarover het verhaal zal gaan of wat het product precies inhoudt. Zorg steeds voor een korte en lange versie. In een korte versie vat je het idee samen in 1 zin, terwijl een lange versie een gedetailleerdere omschrijving bevat en dus verschillende pagina’s kan omvatten.

Waar?

Deze vraag gaat over je platform, letterlijk of figuurlijk. Enkele mogelijke dilemma’s die je hier krijgt voorgeschoteld:

  • Wil je iets communiceren op social media of op je website?
  • Moet iets op papier staan, of is een online versie voldoende?
  • Ga je internationaal of is het een lokaal product?

Wanneer?

De 4de ‘W’ peilt naar de timing. Dat kan gaan over deadlines, sprints en frequentie, maar ook over al dan niet tijdsgebonden aspecten. Zo is een blogbericht in het beste geval (en om SEO-redenen) tijdloos, terwijl een social mediapost zich ertoe leent om op hypes te springen.

Waarom?

Last but not least. Integendeel! De vraag naar het waarom van een project staat je toe iets te kunnen verantwoorden en kritisch te zijn.

Een probleem? Gebruik dan ook eens de techniek van ‘de 5 why’s’. Dat houdt in dat je de ‘Waarom?’-vraag 5x herhaalt om tot de kern van het probleem te komen.

Budgetkwestie? Dan zal deze vraag een sleutelrol spelen.

Hoe?

Naast de 5 W’s, passeren de termen ‘5W1H’ of ‘5 W’s and the How’ ook wel eens. En dat is niet voor niets. Naast de 5 bovenstaande vragen is het vaak erg zinvol om even stil te staan bij de aanpak. Die kan je eenvoudigweg vastleggen door een antwoord op de ‘Hoe?’-vraag te formuleren.

De praktijk

En hoe zit dat nu concreet? Met deze 2 voorbeelden uit onze organisatie zetten we de theorie om in de praktijk:

Voorbeeld 1: The Bewire Times. Interne communicatie in de vorm van een krant.

  • Wat? Een krantje met alle ins & outs van het Bewire ecosysteem, met aandacht voor belangrijke informatie én fun.
  • Wie? Door het creatieve team. Voor alle collega’s in het ecosysteem.
  • Wanneer? Maandelijks.
  • Waar? Digitaal en op papier, in de 2 hoofdkantoren.
  • Waarom? Om transparantie te garanderen en ervoor te zorgen dat niemand iets mist, zonder te vervallen in de klassieke, formele interne communicatie.
Voorbeeld 5 W's: bewiretalent.be

Voorbeeld 2: Bewire Talent. De overkoepelende jobsite van ons ecosysteem.

  • Wat? Een overkoepelende jobsite voor het Bewire ecosysteem.
  • Wie? Door Bewire. Voor sollicitanten, van schoolverlaters tot freelancers en seniors.
  • Wanneer? Permanent.
  • Waar? Online, op bewiretalent.be.
  • Waarom? Om aan mogelijke sollicitanten en freelancers in één oogopslag te laten zien wat het Bewire ecosysteem is, welke bedrijven er deel van uitmaken, hoe onze cultuur eruitziet en of ze zich in dat plaatje zien passen.

Inzichten

Ontdek andere blogartikels

Relevante ondernemersverhalen

Getriggerd door deze blog? Check dan zeker onderstaande getuigenissen en verhalen van de ondernemers in kwestie!

Portret van Joost

Joost Damen

"Bij Bewire krijg je ruimte om je te ontplooien als ondernemer, en sta je er niet alleen voor."
Lees getuigenis

Jens Mortier

"Ondernemen binnen Bewire is terechtkomen in een groep enthousiaste ondernemers die elkaar als collega’s verder helpen om het beste uit zichzelf te halen."
Lees getuigenis
Portret van Philip

Philip Boermans

"Ondernemerschap binnen Bewire is het zelfstandig kunnen uitbouwen van een eigen initiatief, met ondersteuning en coaching van je collega-ondernemers."
Lees getuigenis
Portret van Berten

Berten De Schutter

"Bij Bewire leer je de verschillende lagen van het ondernemerschap ontdekken. Laag per laag, met intense, persoonlijke begeleiding."
Lees getuigenis